x 

Winkelwagen is leeg

1898-1909

Alles begint in Frankrijk, meer bepaald in de achterwinkel van de Parijse apotheker Maurice Berger. Terwijl hij eigenlijk een manier zoekt om de atmosfeer te zuiveren, ontdekt hij de weldadige werking van de katalytische verbranding van een welbepaald product, ozoalcohol. Hij legt een octrooi neer voor een 'nieuw systeem' voor luchtzuivering door een geurendiffusor. Zo ontstaat de 'Lampe Berger' met zijn unieke procedé, waarvan de werking na al die jaren onomstotelijk vaststaat.

 

1910-1929

De Lampe Berger werd eerst uitsluitend gebruikt voor medische doeleinden, maar verspreid zich, geleidelijk in alle Salons. Hij wordt het hebbeding van heel Parijs. Terwijl hij oorspronkelijk een gewone flacon was "Met diamanten punten", raken steeds meer grote, toenmalige ontwerpers erdoor geboeid: Lalique, Gallé, de Cristalleries de Baccarat, Daum...

 

1930-1939

De jaren '30 vormen de glorietijd van deze geurendiffusor, die de lucht zuivert en een aangename geur afgeeft. Zo bezoeken Colette of Jean Cocteau de Parijse boetiek om er hun keuze te maken. Pablo Picasso heeft het over 'de slimste geur'. In 1938 ontvangt de Lampe Berger een gouden penning van het Franse Office National des Recherches Scientifiques et lndustrielles et des Inventions.

 

1940-1973

De Tweede Wereldoorlog luidt het einde in van dit gouden tijdperk. Het succes van de Lampe Berger dooft langzaam uit. Hij krijgt zijn tweede adem in de jaren '50 en men richt zich vervolgens op een meer klassieke productie, met vooral porselein en zonder nog acht te slaan op modetrends.

 

1974-1993

De Fransman Marcel Auvray neemt de onderneming over en vestigt ze in 1975 te Bourgtheroulde, in Normandië. Vanaf 1987 kent het product opnieuw succes met een eerste serie moderne geurendiffusors van de hand van een jonge schepper, Pierre Casenove. Andere groten, zoals Mathias met de "Passion"-geurendiffusor, in een beperkt aantal exemplaren gemaakt door Daum, doen met hem mee.

 

1994-2000

De opening van een eerste filiaal in New York. In deze periode richt men de Club der Verzamelaars op en wordt Régis Dho, een ontwerper met wereldfaam, als Artistiek directeur benoemd. Nieuwe geuren, nieuwe en steeds verfijndere stoffen . De Lampe Berger dringt zich op als een heus siervoorwerp in het universum van het interieurparfum. De bedrijfsleiders, Philippe Auvray en Alain Le Bourg, kopen in hun niet aflatende zoektocht naar dynamisme een van de allereerste klinkende namen van sierkaarsen over, Point á la Ligne. Bogend op hun wereldwijde aanwezigheid gaan Lampe Berger en Point á la ligne de verbintenis aan tot een mooi huwelijk in de wereld van woning en geuren. Een nieuwe uitdaging...